خرداد ۲۳، ۱۳۹۳

کشور گل و بلبل

بازیهای فوتبال جام جهانییک بار دیگر ما را بر سر راه سهراهیانتخاب پرچم گذاشت: شیر و خورشید نشان یا الله نشان و یا هیچ کدام؟ 

من نه فوتبال دوست هستم نه پرچم گرا. اما این شور و حال جدید شهر را دوست دارم. همسایه سمت چپیپرچم ایتالیا زده در خونهاش، سمت راستی پرچم کروواسی. دو تا خونه اون طرف تر یکیپرچم بزرگ ایران رو زده روی کاپوت ماشینش. دنبال بچه که میرم مهد کودک پرچمهای برزیل و هلند رو میبینم به ماشین همکلاسی های بچهجالب تر از همه اونایی هستن که خانواده دو ملیتی دارن و هر دو تا پرچم رو زدن، مثلا فرانسه و ژاپن. من این هفتاد و دو ملت را دوست دارم با پرچم هایشان. خوشحالم همسایهام به ایرانیبودنش میبالد. همان طور که از ذوق همسایه ایتالیایی تبار ذوق میکنم. به ایرانی های اینجا که حالا دارند با هم قرار میگذارند شنبه برن بار و فوتبال ایران را تماشا کنند نگاه می کنم و از خوشحالی شان سر حال می شوم. یک مناسبتی هست که ما هم توش شریک هستیم. ما هم هستیم. این هم تیم ما. این هم پرچم مافقط پرچم ما یک مشکل دارد: انتخابش ما را معذب میکند.

واقعیت این است که در شهری مثل تورنتو که متاسفانه امثال محمود خاوری  -مدیر عامل (فراری؟) بانک ملی- و یا آقا زادههایشان در آن کم نیست، خیلی ها دوست ندارند پرچم الله نشان بزنند چون نمی خواهند هیچ جوری به این دار و دسته منتسب شوند. کما اینکه دوست لوس آنجلسی من از آویختن پرچم شیر و خورشید نشان حذر می کند چون نمی خواهد به طایفه درباری و سلطنت طلب شبیه باشد

من خودم ترجیح میدم از این پرچم هایی بخرم که وسطش فقط نقشه ایران رو کشیدن. البته تا حالا پیدایش نکردم. فکر میکنم وقتیکه بچههام بزرگ بشن چه پرچمی رو باید بهشون نشون بدم به عنوان سمبل سرزمین باستانی‌‌ای که از ازش آمدهام؟ باید بهشون بگم این پرچم کنونی و رسمیایران است اما بیشتر یک سمبل سیاسی است تا ملی، و نماینده تمام ایرانی‌‌ها هم نیست چون همه مسلمان نیستند. ما این را استفاده نمیکنیم. این یکیهم پرچم قبلیایران است. اولین پرچم رسمی ایرانمن خورشیدش را دوست دارم شمشیرش را نه. این پرچم هم به نوعی نمایندهٔ  گروه خاصیاز ایرانیها شده و همهٔ هموطنان من آن را قبول ندارند. این را هم استفاده نمی کنیم. بچههایم لابد می‌پرسند چه جور ملت سردرگمی هستین شما که هنوز یک پرچم نتونستین برای خودتون درست کنید. و من هم لابد میگم آره. اینجوری هستیم. 




عکس: تورونتو
Toronto- Steels and Yonge

۱ نظر:

  1. این پستت من رو وادار کرد چیزی رو که مدتیه می خوام بنویسم بالاخره بنویسم. بوس.

    پاسخحذف